wtorek, 26 listopada 2013

Zabawy logiczne. Kolorowe sudoku

Kolorowe SUDOKU :D
 
Gra w dwóch wersjach: dla dzieci młodszych (takich od 5 lat) i starszych (od 10 w górę) :)
 
Jak grać?
 
Niezależnie od wieku dziecka, najpierw musicie pokazać młodemu człowiekowi wersję łatwiejszą. Po to, że zrozumiał zasady. Zaczynamy?
 
1. Rysujemy planszę. Plansza to 5 kresek pionowych i 5 kresek poziomych. Pionowe i poziome kreski są równoległe względem takich samych i prostopadłe do pozostałych. (Zabrzmiało mega - matematycznie?:P Ok, to po ludzku! Narysujcie kwadrat i podzielcie go na 16 mniejszych kwadracików :P).
 
2. Osie symetrii: pionowa i pozioma kwadratu powinny odróżniać się od siebie. (Po ludzku! Z 16 małych kwadracików wyodrębnijcie cztery większe; tak jakby dzieląc duży kwadrat na ćwierci).
 
3. Pierwszą ćwiartkę kolorujemy czterema różnymi kolorami, o tak :)


Pomarańczowy kolor mówi nam tylko która to jest ćwierć :) Strzałka pozioma wskazuje rzędy planszy, a pionowa - kolumny.
 
4. Plansza przygotowana, zatem zaczyna się zabawa. Ogólnie zadaniem dziecka będzie uzupełnić puste pola, tak aby kolory nie powtarzały się ani w linii pionowej, ani w poziomej, ani w małych kwadratach (tych ograniczonych szarymi liniami u mnie).
 
5. Grę zaczynamy od uzupełnienia kwadratu po prawej stronie od pokazanego.


6. Następnie uzupełniamy kwadrat dolny po lewej stronie planszy. Należy pilnować, aby dziecko nie uzupełniało dwóch kwadratów na raz :)
 
7. Kolejnym krokiem jest uzupełnienie ostatniego kwadratu
Dla dziecka jest to o tyle trudne, że musi już myśleć o kolumnach i rzędach jednocześnie. Kolor żółty nie może być w miejscach, gdzie wskazują strzałki, bo kolidowałby z innymi żółtymi polami.
 
 W ten sposób rozwiązany poprawnie kwadrat wygląda tak:
 
 Zabawa wygląda na prostą, prawda? :)
 
No to popatrzcie na zabawę na 81 polach :))
 
1. Malujemy planszę i zamalowujemy pierwsze 9 pól


 
2. Uzupełniamy kwadraty przyległe: najpierw boczny, potem dolny.
 
 
3. Uzupełniamy rzędy i kolumny
 
 
4. Bierzemy się za środkowy kwadrat
 
 5. Uzupełniamy przyległe
 

 
6. Rozwiązujemy zadanie do końca
 
;))
 Jak widzicie, ja genialna nie jestem :P I musiałam trochę pola poprzestawiać, żeby wyszło. Ale się udało. A gra jest idealna dla nastolatków w ramach poprawienia analizy i syntezy wzrokowej i logicznego myślenia. Zajmuje jednak dużo czasu i przede wszystkim nadaje się na rozrywkę domową :)
 
Polecam :)
 
 
 


10 komentarze:

Dla mnie nawet wersja dla dzieci jest trudna.... ;-)

nie wiem dlaczego ale klasyczne sudoku z cyframi łatwiej mi wychodzi :) muszę sprawdzić czy synowi też hihi

A, bo jesteś przyzwyczajona :) A to jest dobre dla dzieciaków:
1. które nie znają cyfr,
2. które się przerażają na widok cyfr :P
3. u których chcemy przełamać myślenie schematyczne :))

Już wiem co Gabryśka dostanie w piątek;D

Myślałam już kiedyś o sudoku, ale stwierdziłam, że za trudne! A to będzie idealne;)

no to zdaję relację :) otóż starszy (lat6) woli cyfry... młodszy (lat 3 z hakiem) nie kuma ani cyfr ani kolorów :/ chyba poczekam kilka mcy i spróbujemy ponownie :) ale faktycznie przyzwyczajenie jest tu kluczowe, widzę to po Tadziu który mi powtarza że tak siew to nie bawi (on już zna sudoku z cyframi)

@Ania próbuj!

@TadeuszBlogger... jednak przyzwyczajenie :) Dzięki za relację!

Kasiu! naprawdę trudne!! i myślałam dlaczego. A tu czytam odpowiedź: "u których chcemy przełamać myślenie schematyczne"
O Boziu!! aż taki poważny powód byłby... Muszę jednak się za to zabrać:-)

Na 81 jest trudne. Na 16 - nieee :) Tylko omiń myślenie schematyczne "to jest trudne" :P

http://merlin.pl/Moje-pierwsze-Sudoku-gra_KOD-KOD/browse/product/206,448750.html
sprawdza się

Prześlij komentarz

Jakie jest Twoje zdanie na ten temat? Wyraź je :)

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.